PROJEKT EDUKACYJNY
Temat: „Mądry wybór - dobry zawód”
Czas realizacji: 4 miesiące roku szkolnego (X – I).
Lekcje przewidziane do realizacji projektu: v lekcja wychowawcza v WOS v zajęcia pozalekcyjne (konsultacje) v wycieczki edukacyjne (do zakładów pracy, szkół ponadgimnazjalnych, PUP).
Projekt „Mądry wybór – dobry zawód” ma głównie na celu: 1. rozeznanie własnych możliwości i predyspozycji co do uprawiania określonego zawodu 2. pomoc młodzieży w świadomym wyborze szkoły średniej pod kątem dalszej drogi życiowej, czyli kolejnej szkoły bądź uczelni a w przyszłości zawodu 3. uświadomienie możliwości pracy, czyli potrzeb ryku w kraju i w państwach UE 4. dostarczenie wiedzy na temat zawodów nowo powstałych, na które jest zapotrzebowanie.
Cele projektu:
wiadomości: uczeń zna swoje zainteresowania, uzdolnienia, temperament, osobowość, zna ścieżki kształcenia, świat zawodów i ich podział, perspektywy zatrudnienia, wie gdzie szukać pomocy w wyborze zawodu, szkoły i planowaniu kariery. umiejętności: dokonuje samooceny, autoprezentacji, określa swoje predyspozycje zawodowe z uwzględnieniem stanu zdrowia, umie podejmować decyzje i analizować ogłoszenia o pracy, posiada umiejętności interpersonalne, sporządza dokumenty niezbędne przy ubieganiu się o pracę. postawy: reprezentuje pozytywną postawę wobec pracy, odpowiedzialność za swoją przyszłość, aktywność w poszukiwaniu pracy.
Realizatorzy projektu: uczniowie klas III gimnazjum, wychowawcy, nauczyciele WOS – u, pedagog.
Osoby współpracujące: nauczyciele przedmiotowcy, nauczyciele świetlicy, rodzice (jako przedstawiciele różnych zawodów), psycholog, doradca zawodowy z PUP.
Rozpoczęcie projektu: na godzinie wychowawczej, przedstawienie tematu, celów, przewidywanych efektów, omówienie sposobów pracy, przydział czynności , gromadzenie materiałów.
Sposób tworzenia zespołów: testy predyspozycji zawodowych.
Zadanie do wykonania przez zespoły:
1. Wybór określonej grupy zawodów, dokładny jej opis z uwzględnieniem: · rodzajów zawodów, specyfiką, narzędziami pracy, wymaganiami zdrowotnymi, · ścieżkami kształcenia, · możliwościami zatrudnienia i potrzebami rynku pracy, · możliwościami awansu
2. Stworzenie portfolio grup zawodowych.
Źródła informacji: · spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, · wycieczki do zakładów pracy, · giełda szkół, · gazetka tematyczna, · spotkanie z przedstawicielem PUP, · czytanie ogłoszeń, anonsów, · korzystanie z czasopism specjalistycznych, · internet, · konsultacje z opiekunami projektu.
Sposoby realizacji: · wywiady z przedstawicielami różnych zawodów, · korzystanie z teczek zawodoznawczych udostępnionych przez PPP, · gromadzenie materiałów informacyjnych i graficznych w portfolio.
Etapy realizacji projektu „Mądry wybór – dobry zawód”
I. 1 godzina – pedagog szkolny przeprowadza test zainteresowań / predyspozycji zawodowych, który pozwala na wyłonienie 5 grup zawodów (podział klasy na grupy). II. 1 godzina – wychowawca zapoznaje z projektem, jego założeniami (motywuje w ten sposób do gromadzenia informacji w postaci teczki zawodoznawczej), informuje o tym, co powinna teczka zawierać: - zawody danej grupy – „człowiek- człowiek” - „człowiek-technika” - „człowiek-dane” - „człowiek-przyroda” - „człowiek-działalność artstyczna”; - krótka ich charakterystyka
- ścieżki kształcenia w odniesieniu do niektórych - potrzeby rynku pracy w Polsce i krajach UE - możliwości awansu w danym zawodzie III. Tworzenie teczki przez grupy uczniów – 1 miesiąc – zbieranie informacji w oparciu o media (gazety, internet i inne źródła). IV. 1-2 godziny w tygodniu (w zależności od potrzeb uczniów) – konsultacje z pedagogiem i nauczycielem WOS w celu uzupełnienia zawartości teczki, uzyskania dodatkowych informacji, pomocy w odnalezieniu informacji na temat konkretnego zawodu, zwłaszcza nowego, obco brzmiącego, typu „business unit manager”, „brand manager”, copywriter”, „office manager”, chief accountant”, na temat których wciąż jest zbyt mało informacji. V. Lekcja WOS – potrzeby rynku pracy – po lekcji uzupełnienie teczki o informacje na temat zawodów najbardziej poszukiwanych (pomocne tu będzie bieżące śledzenie w gazetach ogłoszeń i ofert pracy)- zamieszczenie ich w teczce. VI. Pogłębienie info na temat zawodów najbardziej atrakcyjnych i uzupełnienie teczki poprzez dołączenie do nich ścieżki kształcenia i możliwości awansu. VII. Zaprezentowanie teczki na forum szkoły – dzielenie się zdobytymi informacjami, konkurs na najlepiej opracowane materiały.
Termin prezentacji: koniec I semestru roku szkolnego .
Sposób prezentacji: · przygotowanie portfolio z informacjami, · krótka charakterystyka najbardziej poszukiwanych zawodów i ścieżek kształcenia, · udzielenie odpowiedzi na wylosowane pytania.
Standardy wymagań: · poprawność merytoryczna zebranych materiałów, · atrakcyjność pracy, · staranność, · sposób prezentacji, · znajomość zawodów i ich specyfiki, · uzyskane wyniki z testu ustnego.
Ewaluacja projektu: · ocena przez dyrektora szkoły ogólnych efektów i sprawności organizacyjnej, · ocena przez zespół ekspertów trafności, sposobu doboru informacji i ich prezentacji, · ocena przez uczniów przydatności projektu.
Autorzy projektu: mgr Renata Grosicka mgr Izabella Piątek nauczyciele Gimnazjum nr 1 w Pińczowie
|